
Richard bezorgt opdrachtgevers ‘brede glimlach’ met Softwash
De Volendammer Richard Ruckert heeft een ideale schoonmaak-oplossing voor bedrijven en particulieren: ‘Ready For Softwash’. Hij gebruikt een milieuvriendelijke methode waarmee verbluffende resultaten worden bereikt. Die worden via mond-tot-mondreclame doorverteld, waardoor het bedrijf inmiddels opdrachten heeft in de hele regio. Het meest trots is Richard op het resultaat dat hij bereikte bij de wand van visbedrijf Mooijer-Volendam. Waar anderen voorheen niet in slaagde lukte hem wel: de buitenkant van het gebouw werd weer als nieuw.
Ditzelfde deed hij onder meer bij Tase Wonen. Waar bij andere methodes de situatie na enige tijd weer terug bij af is, blijft het resultaat bij RF Softwash anderhalf jaar intact.
Richard merkt dat sommige mensen pas overtuigd zijn van de doeltreffendheid van zijn werk als ze het in de praktijk hebben gezien. ,,Ik doe dit werk nu vijf, zes jaar. Daardoor weet ik: mensen moeten het zien. Afgelopen maandag waren we bij een woning, waarna er maar liefst dertig andere aanvragen in die buurt volgden. Dan zien ze onze werkwijze, hoe we het doen en dan gaat dat zo,” vertelt hij.
Het idee van Softwash is afkomstig uit Amerika. Toen de Volendamse ondernemer ermee in aanraking kwam, was hij gelijk verkocht. ,,Ik maakte voorheen de dakkapellen bij ons in de buurt schoon. Door drukte met mijn timmerbedrijf kwam ik daar niet meer aan toe, waardoor ik dit een jaar moest uitstellen. Daarna kreeg ik ze niet meer schoon en kwam ik vervolgens met Softwash in aanraking. Ik boekte demodagen waardoor ik zag wat dit product doet en dacht toen: dít is gaaf.”
,,Ik boekte demodagen waardoor ik zag wat dit product doet en dacht toen: dít is gaaf”
Richard schreef zich in voor een opleiding die 200 uur duurt, waarna twee examens voor theorie en praktijk moeten worden afgelegd om ‘authorized professional’ te zijn. Daarin leerde hij de fijne kneepjes van de Softwash-methode. ,,Je werkt met chemie, waardoor je moet weten waar je mee bezig bent. Zo moet je bijvoorbeeld de omgeving afschermen en weten hoe elk oppervlakte reageert. De sterkte kunnen wij daarop aanpassen in de machine. Het is niet: we gaan beginnen en het is meteen halleluja.”
Als de ondernemer bij een opdrachtgever komt, inventariseert hij eerst de bestaande situatie: hoeveel vervuiling is er aanwezig en wat voor oppervlakte is het? Daarop baseert Richard zijn werkwijze, waar volgens hem een hele studie achter zit. Omdat hij met lagedruk werkt, kan hij zelfs stucwerk weer volledig schoon krijgen. ,,Daarnaast werken we bijvoorbeeld met daken en sierbestrating. Wat betreft het buiten-stucwerk is er niemand die dit echt goed kan schoonmaken, behalve wij.”
De Volendammer noemt verder onder meer metselwerk, dakpannen, dakkapellen, goten en sierbestrating als objecten die hij schoonmaakt. Deze worden na een behandeling door hem weer ‘als nieuw’, waarbij groene aanslag volgens hem verdwijnt als sneeuw voor de zon. Richard geniet er zichtbaar van als hij ziet hoe blij mensen worden van zijn werk. ,,Ik had voorheen een timmerbedrijf – voornamelijk in de nieuwbouw – en daar was het nooit goed genoeg. Nu kom je bij mensen en staan ze aan het eind van de dag met een brede glimlach voor je. ’s Ochtends maken we de voor-foto’s, ’s middags die van het resultaat. Als ze dan zien wat het gedaan heeft, daar krijg je heel leuke reacties op.”
Zijn agenda stroomt vol met aanmeldingen van nieuwe opdrachtgevers. Zelf had de ondernemer ook niet verwacht dat het zo storm zou lopen. De methode heeft dan ook grote voordelen, buiten alleen de uiterlijke, geeft Richard aan. ,,Het onderhoudsinterval verlengen wij; zo hoef je minder snel te schilderen en gaat het allemaal langer mee.”
,,Het onderhoudsinterval verlengen wij; zo hoef je minder snel te schilderen”
Belangrijk vindt hij om aan te tekenen dat Softwash een milieuvriendelijke methode is. Binnen enkele dagen is het aangebrachte materiaal volgens hem slechts nog water en koolstof. Duidelijk is dat Richard bij elke opdrachtgever langsgaat om te bepalen hoe lang hij nodig heeft om de klus te klaren. ,,We gaan eerst kijken wat de wensen zijn en zo kunnen we kijken welke vervuiling er is. Niet altijd zien mensen de vervuiling die ik wel zie, die kan ik dan aangeven en over alles een advies geven. Ik merk dat ze dat stukje persoonlijk contact waarderen.”
De ondernemer ziet tevens opdrachten binnenkomen van makelaars die hem inschakelen om huizen net wat fraaier in de markt te kunnen zetten. Kortom, er zijn vele toepassingen mogelijk waar Ready For Softwash mee aan de slag kan. Geïnteresseerden kunnen Richard bereiken via het mailadres: info@rfsoftwash.com. Wie nog eens op z’n gemak alle aanvullende informatie wil lezen, kan terecht op zijn website: www.rfsoftwash.com.