![](https://www.nieuw-volendam.nl/wp-content/uploads/2025/02/Bedrijf-in-beeld-Lingerie-Marijke-880x400.jpg)
‘Grote hoeveelheid keuze, persoonlijke aandacht en onze service, daar komen mensen op af'
Lingerie Marijke: voor ieder type vrouw
Van iets wat overdag lekker zit, ’s nachts fijn is om te dragen, naar vrolijk en kleurrijk verschijnen zodra de zon z’n gezicht laat zien. Lingerie Marijke in Enkhuizen kan ieder type vrouw – en ook de mannen – bekoren. Met een vloeroppervlakte van 250 vierkante meter mag zij zich één van de grootste lingerie speciaalzaken van Nederland noemen. ,,De grote hoeveelheid keuze, de persoonlijke aandacht en onze service, daar komen de mensen op af”, weet Eveline Vijn, die de zaak samen met haar man Jaap runt. ,,Wij hebben voorraad en kunnen iedereen helpen, dat is onze kracht. Als je bij ons niet slaagt, kun je het wel vergeten”, knipoogt Jaap.
Zestig jaar geleden begon de moeder van Jaap de ‘ondergoedwinkel’ in de binnenstad van historisch Enkhuizen, op een half uurtje van Edam-Volendam. Eveline is er inmiddels ruim drie decennia werkzaam. ,,Er zijn mensen uit jullie gemeente die hier al jaren komen. Volendammers staan hier vlakbij op de camping, bij de haven. Dat maakt ook dat mensen uit heel Nederland hier komen, als ook veel Duitse toeristen.”
Door het uitgebreide assortiment is er lingerie voor iedereen, variërend van AA t/m O cup, met onder meer kwaliteitsmerken als Marie Jo, Marlies Dekkers, Prima Donna. ,,In al die jaren dat ik hier werk, heb ik uiteraard een en ander zien veranderen. De klant is mondiger geworden en door de komst van internet weet men al wat men wil. Dat zien ze door de mails die ze krijgen van een merk of van ons. Er is tevens een verschuiving van maten gekomen, het wordt groter. Bikini’s hebben nu ook cupmaten. Het is veel volumineuzer, de voorgevormde cup is bovendien een trend geworden. En de smaak is breder geworden, het hoeft niet zozeer degelijk te zijn, het is kleurrijker. Vooral na de coronatijd kwam er vraag naar vrolijke kleuren, dus de collecties werden ook vrolijker.”
Bij Lingerie Marijke kun je alles nog ‘op zicht’ meenemen. ,,Dat is service”, merkt Jaap op. ,,De klant wil tegenwoordig ook dat alles snel wordt opgelost, omdat ze gewend zijn dat het online één druk op de knop is. Daarvoor doen we ons best, waarbij het bij ons wel om mensenwerk gaat. We geven veel service en je merkt dat de klant dat waardeert.” Eveline: ,,Zaterdag zei een klant nog: ‘wat knap dat jullie zoveel lopen voor één iemand’. Voor ons is dat heel gewoon, maar het valt mensen dus op dat je service verleent. Dat maakt verschil.”
Streamer: “Setjes, bikini’s, nachtkleding, het zijn producten met emotie, er zit veel meer achter”
,,Zaterdag zei een klant nog: ‘wat knap dat jullie zoveel lopen voor één iemand’. Voor ons is dat heel gewoon”
,,Ik kan ook niet zeggen ‘daar hangt het’, dat werkt niet, je moet persoonlijke aandacht schenken. Een klant is gauw geneigd te denken ‘dat is te smal of die kleur staat mij niet’. Dan zeg ik vaak: ‘trek eens aan’, dan kun je het zien. En dan blijkt vaak dat de klant blij verrast is. Waarbij we altijd eerlijk zijn, we willen niets aansmeren. We luisteren ook naar de klant. Setjes, bikini’s, nachtkleding, het zijn producten met emotie, er zit veel meer achter.” Jaap: ,,Het is tegenwoordig makkelijk om iets via internet te bestellen, maar hier hebben we alle maten en uiteindelijk is even passen om te voelen wat prettig zit het belangrijkste. En dan komen ze toch weer naar onze winkel.”
Ze doen zelf alle inkopen en investeren ook in grotere maten. ,,De jongere generatie schaft graag meer setjes ondergoed aan en het mag wat kosten. Dat komt ook door de invloed van influencers op social media. Onze klanten variëren in leeftijd en wie het ook is, het mooie van dit vak is dat je vaak blije mensen om je heen hebt. Als iemand tevreden de deur uit gaat met een mooi setje of iemand een badpak meeneemt op vakantie, dat voelt ontzettend goed.”
Dochter Mara hoort het intussen aan. Zij doet veel achter de schermen, alles op social media en op dinsdag staat zij in de winkel. Jaap: ,,Vorig jaar gaf zij aan dat het tijd was om de winkel wat op te fleuren, toen zijn we even dicht geweest om onder meer een nieuwe vloer neer te leggen.” Mara: ,,Ik ben onwijs trots op mijn ouders. Als ik zie wat ze allemaal doen voor hun zaak, petje af. Ze staan ook open voor verandering, al moet ik het af en toe tien keer zeggen”, glimlacht ze.