Kraamkamer van nieuw lokaal muziek talent
,,Weet je wat een leuk idee is? We gaan een bandje beginnen”, zegt Nimuen hardop. Meester Frank, die als leadzanger en gitarist van Alasca op diverse (internationale) podia speelde, knikt instemmend. ,,Dan gaan we doen bij de laatste les.” In muziek komt alles samen. Ritme, melodie, bewegen, denken, voelen en doen. Tijdens de zes oriëntatielessen leren de kinderen wat muziek precies is en hoe zij het zelf kunnen maken. Van lage donderende klanken tot tingelend hoog en van zingen tot instrumenten bespelen, alles komt aan bod.
Aan het begin mag een kind een favoriet liedje of band kiezen. Waar Theo vorige week uit zijn dak ging op ‘I like to move it’ van Reel 2 Real, kiest Nimuen deze keer voor Nirvana. Deze tweede les gaan ze aan de slag met de trommel. Allemaal mogen ze voelen wat het doet als ze met hun voetje de bassdrum in beweging brengen. Of met de drumstokjes de snaredrum of hi-hat bespelen. Ze trakteren elkaar telkens op een applausje. Daarna verspreiden Nimuen, Theo, Twan, Nore, Elif en June (Isabel en Len ontbreken deze keer) zich over verschillende elementen van drums. Meester Frank toont dat er een doek in de bassdrum zit en laat horen waarom. ,,Denken jullie dat je ook een liedje kunt zingen terwijl je op de bassdrum speelt?”, vraagt hij. Twan steekt zijn vinger omhoog. En wil het ook graag laten horen. Het is geweldig en moedig om te zien en vertederend om te horen als hij zingt dat zijn moeder de allerliefste is, begeleid door zijn voet en de drums. Ondertussen willen ze allemaal wel even het ‘gekke instrument van de week’ vasthouden: de dondermaker. En proberen ze, elkaar opvolgend, samen muziek te produceren. Aan het einde volgt nog een stoelendans op muziek. ,,Het is superleuk om te doen”, zegt Frank Bond naderhand. ,,Grenzen bestaan niet bij creatieve uitingen en bij kinderen zie je die expressie, tot een bepaalde leeftijd nog zonder schaamte. Kinderen zijn ritmisch gedreven en muziek is een expressievorm waarin je je passie kwijt kunt, maar ook rust kunt vinden. Kinderen kunnen hier ontdekken. Daarna kunnen ze kijken of ze een instrument uit willen proberen, door middel van losse lessen vanuit de Muziekfabriek. Het is de eerste keer dat we deze oriëntatielessen geven en er kwamen al verzoeken voor een nieuwe ronde met nieuwe kinderen. Het interessante bij muziekeducatie is dat moet worden gevoeld dat het kan je verblijden en verrijken.”