
De voordelen van relatiegeschenken voor je bedrijf
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen: met logo bedrukte pennen en bidons, maar ook katoenen tasjes of zonnebrillen met een bedrijfsnaam erop. Relatiegeschenken zijn een slimme investering voor iedere ondernemer die wenst te groeien. Zo heb je naast de bovengenoemde artikelen nog veel meer varianten en dat in alle soorten en maten.
De voordelen van relatiegeschenken reiken vaak verder dan men denkt. Je ziet vaak dat ondernemers in het verleden geïnvesteerd hebben in zaken als bedrukte pennetjes, maar het vervolgens hierbij laten. Relatiegeschenken kunnen echter veel meer betekenen voor je bedrijf en vooral wanneer je structureel eentje uitdeelt aan je klanten of zakenpartners. In dit artikel lees je precies hoe relatiegeschenken invloed kunnen hebben op je bedrijf en hoe jij als ondernemer hier het voordeel uit kan halen.
Binding
Zoals de naam al zegt, zijn relatiegeschenken geschenken om de zakelijke relaties die je als bedrijf met klanten en partners hebt, te verbeteren. Door het geven van relatiegeschenken uit je je waardering tegenover de ontvanger, waardoor deze zich eerder vertrouwd en verbonden zal voelen met je bedrijf. Klanten en partners merken dat je investeert in de relatie en zullen eerder geneigd zijn om terug te komen voor meer zaken.
Met relatiegeschenken bindt je dus klanten, maar ook partners aan je bedrijf. Daarbij scheelt het ook dat relatiegeschenken helemaal geen flinke investering hoeven te zijn, althans wanneer je ze haalt bij RelatiegeschenkenXL. Dankzij hun ruime assortiment in combinatie met hun jarenlange ervaring weten ze precies welke relatiegeschenken goed werken binnen jouw branche, zodat jij klanten nog efficiënter kunt behouden.
Bekendheid
Tijdens de persoonlijke interactie, wanneer je het relatiegeschenk uitdeelt, vindt dus het voordeel van wederzijdse waardering plaats, waarbij je je waardering uit door middel van een geschenk en de klant of partner op den duur jou als ondernemer waardeert voor deze investering. Relatiegeschenken kunnen ook een voordeel bieden buiten deze persoonlijke interactie, namelijk zorgen voor meer bekendheid van je bedrijf.
Wanneer bedrijven sporttassen laten bedrukken, deze meegeven aan klanten of partners en de ontvanger gebruikt het artikel vervolgens, dan zullen omstanders in bijvoorbeeld de sportschool blootgesteld worden aan jouw merknaam. Hierdoor kun je meer naamsbekendheid creëren en afhankelijk van het type relatiegeschenk, kun je ook een bepaalde doelgroep blootstellen aan jouw bedrijfsnaam.
Bedrijfsimago
Tot slot zien we naast een toename in binding en naamsbekendheid ook een voordeel op een groter niveau, namelijk de verbetering van je bedrijfsimago. Een bedrijf dat geregeld investeert in haar zakelijke relaties door middel van relatiegeschenken, zal worden geassocieerd met kwaliteiten als gulheid.
Daarnaast kunnen de relatiegeschenken op zich ook een positieve invloed hebben op je bedrijfsimago. Luxe of erg praktische artikelen worden door de ontvangers zeer gewaardeerd, waardoor ze de producten of diensten die je bedrijf aanbiedt ook zullen associëren met deze kwaliteiten. Door deze zaken zal je bedrijfsimago verbeteren, waardoor je op den duur interessanter wordt voor klanten en partners.