
Wat ouders en leerlingen moeten weten over aanmelden, overstappen en groeien binnen het DBC
De middelbare school kiezen: wat maakt het Don Bosco College bijzonder
De inschrijfperiode voor middelbare scholen nadert. Een spannende tijd voor leerlingen uit groep 8 en hun ouders. De keuze voor de juiste school legt de basis voor de komende jaren, en het team van het Don Bosco College staat klaar om hen daarin te begeleiden. Wat maakt deze school uniek? Hoe verloopt de inschrijving? En hoe helpt het Don Bosco College brugklassers om zich thuis te voelen? Afdelingsleiders Manon Booten (vmbo) en Bas Hendrikse (havo/vwo) vertellen.
Het Don Bosco College is een brede scholengemeenschap waar vmbo, havo en vwo samenkomen. Dat zorgt voor een dynamische en diverse leeromgeving. ,,Wat ons onderscheidt, is dat we alle niveaus – behalve gymnasium – onder één dak hebben,” vertelt Booten. ,,Leerlingen van verschillende richtingen ontmoeten elkaar niet alleen in de pauzes, maar ook tijdens activiteiten zoals het brugklaskamp. Die mix is ontzettend waardevol: ze leren van elkaar, ontwikkelen sociale vaardigheden en trekken samen op.” Hendrikse vult aan: ,,We zijn niet opgedeeld in aparte gebouwen of vleugels per niveau. Iedereen maakt deel uit van dezelfde schoolgemeenschap. Dat geeft een open en toegankelijke sfeer.”
Het inschrijfproces: hoe werkt het?
In Volendam verloopt de inschrijving via de basisscholen. ,,Vanaf 24 maart verzamelen de basisscholen de inschrijvingen en zorgen zij ervoor dat het Don Bosco college deze tijdig ontvangt,” legt Booten uit. Ouders en leerlingen hoeven zich geen zorgen te maken over een lotingsproces, benadrukken de afdelingsleiders. ,,In principe kunnen we alle aangemelde leerlingen plaatsen,” zegt Hendrikse. ,,We bekijken de dossiers die we ontvangen en kijken of er eventuele ondersteuningsvragen zijn. In bijna alle gevallen kunnen we daaraan voldoen.”
,,In principe kunnen we alle aangemelde leerlingen plaatsen”
De landelijke aanmeldweek in maart zorgt ervoor dat scholen binnen zes weken duidelijkheid moeten geven over de toelating. ,,Mocht er ergens twijfel over zijn, dan nemen we contact op,” vult Booten aan. ,,Maar vaak is er vooraf al overleg geweest tussen de basisschool en ons.”
Een soepele overgang
De stap naar de middelbare school is groot, en het Don Bosco College doet er alles aan om die overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. ,,De begeleiding begint eigenlijk al voor de zomervakantie,” zegt Hendrikse. ,,We organiseren kennismakingsmomenten waar leerlingen elkaar en hun nieuwe docenten ontmoeten. Zo is de spanning er al een beetje af.” Daarnaast heeft het DBC contact met alle SKOV-basisscholen. ,,We bespreken met leerkrachten hoe een leerling het beste tot zijn recht komt en of er extra begeleiding nodig is,” aldus Booten.
Bij de start van het schooljaar krijgen brugklassers een introductieperiode en een brugklaskamp. ,,Zo leren ze niet alleen hun klasgenoten kennen, maar raken ze ook vertrouwd met de schoolomgeving,” vertelt Hendrikse. ,,En natuurlijk staat de mentor centraal in dit proces: die is hun eerste aanspreekpunt en zorgt ervoor dat ze zich snel thuis voelen.”
Ruimte voor groei en talentontwikkeling
Het Don Bosco College hecht veel waarde aan de ontwikkeling van talenten. ,,In het vmbo werken we met LOB-keuzemodules, waarin leerlingen kennismaken met verschillende vakgebieden,” legt Booten uit. ,,Ze werken samen met regionale bedrijven zoals H20 en B-Active, ontdekken waar hun interesses liggen en bereiden zich voor op hun profielkeuze.”
Voor havo en vwo zijn er andere programma’s. ,,In de onderbouw krijgen alle leerlingen een brede basis, met vakken zoals CKV en muziek, zodat ze zich breed kunnen oriënteren,” zegt Hendrikse. ,,We zetten sterk in op onderzoeks- en ontwerpvaardigheden.”
Opvallend is dat het Don Bosco College praktijkgericht onderwijs ook in de havo introduceert. ,,Vanaf komend schooljaar starten we met praktijkgerichte programma’s in 4-havo,” vertelt Hendrikse. ,,Dat is vrij uniek en zorgt ervoor dat leerlingen hun kennis direct kunnen toepassen.”
,,We houden regelmatig driehoeksgesprekken, waarin leerling, ouders en school samen om tafel zitten”
Niet iedere leerling heeft een vlekkeloze schoolloopbaan, en daarom is er extra begeleiding voor wie dat nodig heeft. ,,Ondersteuningsvragen worden al vroeg in kaart gebracht,” zegt Booten. ,,We nemen de informatie van de basisschool over en zorgen ervoor dat leerlingen bij ons de juiste hulp krijgen, bijvoorbeeld bij dyslexie of andere leeruitdagingen.” Ook de samenwerking met ouders is een speerpunt. ,,Aan het begin van het jaar organiseren we een kennismakingsavond tussen ouders en mentoren,” legt Hendrikse uit. ,,Daarnaast houden we driehoeksgesprekken, waarin leerling, ouders en school samen om tafel zitten. De leerling staat daarbij centraal – het gaat ten slotte om zijn of haar toekomst.”
Schoolkeuze: wat is belangrijk?
Voor groep 8-leerlingen en hun ouders is de schoolkeuze een belangrijke beslissing. ,,Je moet een school kiezen die bij je past,” zegt Booten. ,,Daarom is het bezoeken van een open dag of het volgen van een masterclass zo waardevol. Je krijgt dan een gevoel bij de school en de sfeer.” Hendrikse voegt daaraan toe: ,,Het hangt natuurlijk ook af van de richting die je kiest. Binnen ons vmbo ligt de nadruk op praktijk, terwijl we binnen de havo naast de theoretische programma’s ook praktijkgerichte trajecten ontwikkelen. Op het vwo hebben we een sterke academische lijn. Kies een school die aansluit bij jouw leerstijl en ambities.”
Vragen? Neem contact op
De open dag vond begin februari plaats en werd druk bezocht. ,,Dat was mooi om te zien,” zegt Booten. ,,Veel bezoekers, een goede sfeer. Maar mocht je nog vragen hebben of twijfels, neem dan vooral contact met ons op.”
Ouders en leerlingen kunnen de school bereiken via info@donboscocollege.com. ,,We staan altijd open voor een gesprek,” besluit Hendrikse. ,,Het belangrijkste is dat leerlingen op een plek terechtkomen waar ze zich prettig voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.”