Vandaag geopend: 08.00 - 18:15

Hoe Jan, Yoni en Thom met hun speciaalzaken Volendam verrijken

Ambacht, familie en passie

Wat is Volendam zonder de warme grillworst van J&J, de onweerstaanbare chocoflakes van Het Chocoladehuys of de verfijnde rieslings van 24Liquor? Niet veel, zullen veel mensen zeggen. Geen viering in het dorp lijkt compleet zonder de lekkernijen van neven Jan Runderkamp en Thom Hagenhoek en hun nicht Yoni Runderkamp. De winkels van de jonge ondernemers zijn inmiddels onmisbaar in het straatbeeld van de Oude Kom. Het succesvol runnen van een eigen zaak vraagt toewijding en lange dagen, maar toch zou geen van hen het anders willen. ,,Vooral in deze periode, vlak voor de kermis, hangt er een magische sfeer in de Oude Kom,” zegt Yoni. ,,Als je daar met je zaak aan bij kunt dragen, wil je nooit meer iets anders.”

Voor Jan, Yoni en Thom lijkt het ondernemerschap in hun bloed te zitten. Aan de ‘Mepper’-kant van de familie runden vaders en grootvaders al hun eigen bedrijven, waardoor hard werken altijd deel uitmaakte van hun leven. Maar er is meer dat hen kenmerkt: hun sterke eigenzinnigheid. ,,Onze familie staat bekend om zijn eigenwijsheid,” zegt Jan lachend. ,,Dat zit in onze genen. Wij willen graag dingen op onze eigen manier doen, zonder ons al te veel aan te trekken van wat anderen zeggen. Dat maakt ons misschien bijzonder, maar ik denk dat die eigenschap tegenwoordig ook wel nodig is om een speciaalzaak te runnen.” 

Thom knikt instemmend en voegt toe: ,,Mijn vader was altijd aan het werk, dat was voor ons heel normaal. Nu volg ik hetzelfde pad. Al op jonge leeftijd belandde ik in de horeca. Terwijl mijn vrienden naar feestjes gingen of een weekendje weg waren, stond ik te werken. Maar dat vond ik juist prettig, ik kreeg er energie van. Uiteindelijk speelde ook de gedachte een rol om iets neer te zetten waar mijn kinderen later trots op kunnen zijn en zeggen: ‘dat was van mijn vader.’”

Yoni vult aan: ,,Tijdens mijn studie wist ik al dat ik niet voor een baas wilde werken. Net als Jan en Thom wilde ik de vrijheid hebben om mijn eigen keuzes te maken en dingen op mijn eigen manier te doen. Dat sluit denk ik wel goed aan bij die eigenwijsheid waar we om bekendstaan.” Jan lacht: ,,Die eigenschap zit zo diep verankerd in de familie, dat zal niet zomaar meer veranderen. Maar wat wel verandert, is de balans tussen werk en privé. Waar het vroeger heel normaal was om 90 uur per week te werken, vind ik dat we daar nu anders mee om moeten gaan. Hoewel ik zelf nog vaak die lange dagen maak, ben ik nog steeds op zoek naar een betere balans tussen mijn werk en privéleven. Voor mij persoonlijk is dat één van de grootste uitdagingen van het ondernemerschap.”

Het mooiste aan‭ ‬ondernemen in Volendam

Ondanks de uitdagingen die bij het ondernemerschap komen kijken, benadrukken alle drie hoe bijzonder het is om in Volendam te ondernemen. ,,De erkenning die je krijgt van klanten is waar je het voor doet,” zegt Yoni. ,,Mensen kunnen hier in het begin sceptisch zijn, maar wanneer ze eenmaal overtuigd zijn, dan krijg je dat ook te horen. Je wilt niet weten hoe vaak ik moest horen: ‘Meisje, waar begin je aan?’ Maar nu word ik in de bouwvak op straat aangehouden met de vraag of ik mijn winkel even kan openen, omdat ze geen vier weken zonder mijn chocola willen zitten.” 

‘‘Je wilt niet weten hoe vaak ik moest horen‭: ‬‘Meisje‭, ‬waar begin je aan‭?‬’”

Thom vult aan. ,,Het mooiste is als mensen speciaal voor jouw producten terugkomen. Dan weet je dat je iets goed doet. Dat kan zijn vanwege het product zelf, maar de sfeer die we in onze winkels hebben gecreëerd speelt daar ook absoluut een rol in.” Jan, die zijn slagerij onlangs verbouwde om toekomstbestendig te zijn, voegt toe: ,,We moeten met de tijd meegaan, maar het behoud van die vertrouwde, authentieke sfeer blijft voor mij belangrijk. Ik wil dat klanten met plezier bij ons binnenstappen. Als de zaak, je medewerkers en jijzelf dat uitstralen, blijven de mensen je trouw.”

Vernieuwen met respect voor het ambacht

Ondernemen betekent voor het drietal continu vernieuwen en inspelen op trends, maar ook trouw blijven aan het ambacht. ,,Bij Het Chocoladehuys werken we bewust op een ouderwetse manier,” zegt Yoni. ,,De chocolade wordt ter plekke gemaakt en klanten kunnen de productie zelf zien. Dat zie je bijna nergens meer, en mensen waarderen dat enorm.” 

Thom benadrukt het belang van een persoonlijke benadering in zijn slijterij, 24Liquor. ,,Ik werk veel met eigen import. De flessen die ik verkoop, komen rechtstreeks van de wijnboer en gaan via mijn handen naar de klant. Dat directe contact met de producten vind ik heel belangrijk.”

‘‘Het is alsof er een speciale energie in de lucht hangt‭. ‬Mensen komen voor die‭ ‬gezelligheid‭, ‬maar ook voor onze producten”

Hoewel hij zichzelf niet als een trendvolger ziet, erkent Thom dat hij soms wel moet inspelen op veranderingen in de markt. ,,Alcoholvrij is bijvoorbeeld sterk in opkomst, zoiets kun je niet negeren. Maar als het gaat om mijn strategie, laat ik me niet leiden door wat andere slijterijen doen. Ik volg mijn eigen gevoel, en dat werkt goed.”

Kermis

De kermis is een hoogtepunt in het jaar, zowel voor de ondernemers als voor hun klanten. ,,Tijdens de aanloop naar de kermis voel je echt de spanning in de Oude Kom,” zegt Yoni. ,,Het is alsof er een speciale energie in de lucht hangt. Mensen komen voor die gezelligheid, maar ook voor onze producten. We spelen met onze assortimenten natuurlijk ook in op de kermis. Dat maakt het een periode waarin we allemaal extra hard werken, maar het is ook enorm genieten.”  

Thom lacht: ,,Tijdens de kermis zie je bij veel mensen thuis onze producten op tafel staan. Van de chocola van Het Chocoladehuys bij de koffie, tot de hapjes van J&J die perfect samengaan met de wijn van 24Liquor. Wij zorgen ervoor dat iedereen tijdens de kermis goed is voorzien.” 

Ondanks de drukte en de lange dagen die komen kijken bij het runnen van drie succesvolle speciaalzaken in de Oude Kom, straalt het drietal enthousiasme en voldoening uit. Jan, Yoni en Thom hebben hun passie gevonden in het aanbieden van producten die niet alleen door dorpsgenoten worden gewaardeerd, maar ook door bezoekers van buitenaf. Hun winkels dragen bij aan de sfeer in het dorpshart. Terwijl de kermis nadert, bereiden ze zich voor op een van de drukste en meest gezellige periodes van het jaar. Vol energie kijken ze uit naar de komende dagen, klaar om Volendam te voorzien van de lekkernijen waar het dorp zo gek op is. Want dat is waar ze het voor doen: een bijdrage leveren aan de speciale momenten die mensen vieren – op hun eigen, eigenwijze manier. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *